The Best bookmaker
bet365 Bonus
Abuzul de drept, pe exemplul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006, cuvenită cu 1 septembrie 2024
- Detalii
- Categorie: Economie
- Publicat: Joi, 26 Septembrie 2024 07:23
- Scris de N. Grigorie Lăcrița
- Accesări: 120
„Toate încep să fie nesigure de îndată ce ne îndepărtăm de drept”. (H. Grotius).
„Popor! Crimele şi nenorocirile ce ţi se întâmplă sunt rodul unei proaste rânduieli;
rânduielile proaste sunt urmarea firească a suferinţelor pe care le înduri.
Caută-ţi legiuitori de-ajuns de iscusiţi ca să te scoată din acest cerc vicios.”
(Pitagora. Legile morale şi politice.).
Cuprins:
1. Abuzul de drept: noţiune, sens, conţinut, reglementare
2. Esenţa problemei în discuţie
3. Efectele generate de aplicarea greșită a prevederilor art. 1, alin. (3) din Legea nr. 82006
4. Soluția de rezolvare
Rezumat. Prin prezentul material se prezintă abuzul de drept săvârşit în acordarea indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006, cuvenită cu 1 septembrie 2024
Cuvinte și expresii cheie: indemnizație, pensie, lege, punct de pensie, valoarea unui punct de pensie, valoarea punctului de referinţă, abuz de drept, .
1. Abuzul de drept: noţiune, sens, conţinut, reglementare
„Atunci vor fi republicile fericite: când domnitorii vor gândi sau gânditorii vor domni”. (Platon).
„Legea e moartă, când triumfă sceleraţii”. (Anatole France, Les Dieux ont soif 27).
În doctrina juridică română, abuzul de drept este definit ca fiind „exercitarea unui drept subiectiv civil cu încălcarea principiilor exercitării sale.
În materie de legislaţie, principiul echităţii constituie unul dintre principiile fundamentale, considerat în ţările dezvoltate ca fiind cel mai important.
În baza acestui principiu:
1) este obligatorie acordarea justă a drepturilor stabilite prin lege, respectând principiile de interpretare și de aplicare a acesteia atât „în litera legii”, cât și „în spiritul legii”;
2) identitatea de situaţii juridice obligă la egalitatea de tratament;
3) nici unei persoane fizice și/sau juridice nu-i poate fi diminuate drepturile și/sau nu-i pot fi mărite obligațiile pe baza interpretării și aplicării greșite (uneori deliberat) a unor prevederi legale.
Orice reglementare emisă fără respectarea acestor principii este excesivă, nerezonabilă, fără bună-credinţă și denotă existenţa unui abuz de drept, generând consecinţe negative, unele deosebit de grave, la nivelul întregii societăţi.
Prin acest articol se prezintă cazul concret prin care Casa Națională de Pensii săvârşeşte un abuz de drept prin acordarea indemnizaţiei din pensia cuvenită titularului până la 1 septembrie 2024 și NU din pensia cuvenită titularului începând și cu 1 septembrie 2024.
1. Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 privind Codul civil.
„Art. 14. Buna-credinţă
(1) Orice persoană fizică sau persoană juridică trebuie să îşi exercite drepturile şi să îşi execute obligaţiile civile cu bună-credinţă, în acord cu ordinea publică şi bunele moravuri.
(2) Buna-credinţă se prezumă până la proba contrară.
Art. 15. Abuzul de drept
Niciun drept nu poate fi exercitat în scopul de a vătăma sau păgubi pe altul ori într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe.”.
„Art. 1353. Exerciţiul drepturilor
Cel care cauzează un prejudiciu prin chiar exerciţiul drepturilor sale nu este obligat să îl repare, cu excepţia cazului în care dreptul este exercitat abuziv.”.
Existenţa bunei-credinţe constituie un element important de apreciere privind săvârşirea unui abuz de drept.
În baza art. 14, alin. (1) din Noul Cod civil:
1) acolo unde există bună-credinţă nu poate fi abuz de drept, iar,
2) acolo unde nu există bună-credinţă există un abuz de drept, precum în cazul în care dreptul este exercitat cu rea-credinţă, prin deturnarea acestuia de la scopul economic şi social în vederea căruia a fost recunoscut şi, respectiv, prin încălcarea drepturilor unei alte persoane.
2. Esenţa problemei în discuţie
„Lumea nu va fi distrusă de cei care fac rău, ci de cei care privesc fără să facă nimic.”.
(Albert Einstein).
„Cei mici, de când este lumea, au suferit din pricina neghiobiei celor mari”.
(La Fontaine, Fabule, II, 4, „Taurii şi broaştele”).
Începând cu pensiile cuvenite pentru luna septembrie 2024, beneficiarii indemnizaţiei în baza art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006, au primit indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024 și nu la nivelul pensiei cuvenită luni septembrie 2024, ceea ce este nelegal, așa după cum voi demonstra prin cele de mai jos.
Prin art. 1, alin. (3) și alin. (4) din „Legea nr. 8 din 11 ianuarie 2006, republicată, privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică”, se prevede (sublinierile îmi aparțin):
„(3) Cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului sau, după caz, aflată în plată la data solicitării, dar nu poate depăşi două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată.
(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de pensie.”
3. Efectele generate de aplicarea greșită
a prevederilor art. 1, alin. (3) din Legea nr. 82006
„Greşelile legislative sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se frânează dezvoltarea unei ţări întregi şi se afectează, uneori pentru zeci de ani, viitorul ei.”. (Prelucrare, de N. Grigorie Lăcriţa, după „Mihai Eminescu despre politică”).
„Proştii mor, dar prostia rămâne”. (I. L. Caragiale).
Continuând cu modificarea pensiilor după alte criterii mult mai raționale, precum sunt cele ale contributivității, respectiv pe baza „valorii punctului de referinţă” etc., precum s-a făcut începând cu 1 septembrie 2024, dar valoarea punctului de pensie rămâne nemodificată, precum a rămas neschimbat după 1 septembrie 2024, se ajunge în situația în care indemnizația în discuție să fie de până la 25%, față de 50% cât de prevede prin art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006 prin care se dispune că „Cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului sau, după caz, aflată în plată la data solicitării”, ceea ce constituie un act de gravă încălcare a legalității, de abuz de drept.
Exemplul următor este edificator în acest sens.
Sunt și pensionari care au chiar pensii dublare (mărite cu 100%) după 1 septembrie 2024, și aceasta deoarece au avut și ani mulți de muncă și în același loc de muncă, intervenind acea suplimentare pe criterii de stabilitate.
Să luăm exemplul unui asemenea pensionar care, până la 1 septembrie 2024, avea pensia de 2.000 de lei, iar indemnizația de 1.000 de lei.
Acest pensionar, după 1 septembrie are pensia de 4.000 de lei, iar indemnizația i-a rămas tot de 1.000 de lei.
Deci, în loc de indemnizația cuvenită, de 4.000 x 50% = 2.000 de lei, care i se cuvine conform art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006), primește efectiv numai 1.000 de lei, adică cu 50% mai puțin din indemnizația cuvenită (de 2.000 de lei).
Prin indemnizațiile acordat după 1 septembrie 2024, de 50% din pensiile de până la 1 septembrie, efectiv și în mod real NU mai au aplicabilitate prevederile art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006 prin care se dispune că „Cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului sau, după caz, aflată în plată la data solicitării”, ceea ce constituie un act de gravă încălcare a legalității, de abuz de drept.
Din acest exemplu se înțelege foarte bine ce înseamnă a căuta „spiritul legi” și a aplica o prevedere legală neclară „în spiritul legii”.
Concluzia care se desprinde din aceste prevederi legale este următoarea: începând cu 1 septembrie 2024, printr-un abuz de drept, NU mai au aplicabilitate, efectiv și în mod real, prevederile art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006 prin care se dispune că „Cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului sau, după caz, aflată în plată la data solicitării”.
Sunt pensionari care, începând cu 1 septembrie 2024, printr-un abuz de drept, primesc cu până la 50% mai puțin din indemnizația cuvenită în art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006.
4. Soluția de rezolvare
Interpretând prevederile legale în discuție, atât „în litera legii,, cât şi „în spiritul legii”, rezultă o singură o singură soluție de rezolvare: în baza Legii nr. 360/2023, cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului începând și cu 1 septembrie 2024 și NU din pensia cuvenită titularului până la 1 septembrie 2024.
Numai că „Ţara întreagă aşteaptă să se facă ceva nou şi politicienii discută despre lucrurile pe care le-au făcut, şi le-au făcut rău” (Nicolae Iorga) și că „Schimbare politică. Alţi ciobani, alţi câini, aceleaşi oi”. (Valeriu Butulescu - Frunze fără ram.). Consecinţa: „Spuma asta-nveninată, astă clică, ăst gunoi, care-a ajuns a fi stăpână şi pe ţară şi pe noi! ne fac legi şi ne pun biruri, ne vorbesc filozofie, numai banul îl vânează şi câştigul fără muncă, prea şi-au arătat arama sfâşiind această ţară, prea făcurăţi neamul nostru de ruşine şi ocară”. (Prelucrare de N. Grigorie Lăcriţa după Scrisoarea III-a, de M. Eminescu).
„Cine are minte, să ia aminte!”. „Cine are urechi de auzit să audă”. (Biblia, Luca 8, 3). Amin!!!
Bibliografie
Legea nr. 8 din 11 ianuarie 2006, republicată, privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică
Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice
Legea nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii
Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 privind Codul civil, cel puțin articolele: 14; 15; 1353
4. N. Grigorie Lăcrița, următoarele articole publicate pe mai multe site-uri:
4.1. Legea trebuie interpretată şi aplicată atât în litera, cât şi în spiritul ei
4.2. Probleme și soluții privind cuantumul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006,
cuvenită cu 1 septembrie 2024