Cum cumpăra Udrea presa cu banii noștri

  • Tipărire


Împotriva dezvăluirilor Gazetei Sporturilor din Gala Bute, care au început în 2011, Elena Udrea a mobilizat o armată mediatică.
Patru televiziuni (ProTV, Acasă TV, Realitatea și B1), o agenție națională de știri (Mediafax), două ziare (Evenimentul zilei și Ziarul Financiar), o sumedenie de siteuri și bloguri plus o trupă de zeci de postaci au fost alimentați permanent cu știri care să contracareze investigația.
Fiecare a răspuns după cum a vrut la comenzi.
A durat patru ani și n-am știut nimic, doar am simțit o opoziție extraordinară, după cum am simțit și gesturi de solidaritate jurnalistică.
Cum a ieșit povestea la iveală?

 

În 2015, cînd au făcut percheziția acasă la Tudor Breazu, procurorii au găsit sute de emailuri cu presa în calculatorul lui. Cunoscut drept ”Cici” în cercul intim de putere al Elenei Udrea, Breazu era unul dintre centrele vitale de relații cu presa ale fostului ministru. Dar nu singurul.

În dosarul Gala Bute, care este acum public la arhiva ICCJ, sînt sute de pagini cu aceste mailuri între Breazu și organizațiile de presă. Sute de acte potențiale de cenzură confiscate numai de la un om și numai în 2011-2012.

Lucrurile mergeau cam așa.

Pe 14 noiembrie 2011, Udrea îi scrie lui Breazu: ”Te rog să diseminezi tu articolul peste tot unde putem”.

Breazu îi răspunde Elenei Udrea: ”Trimis deja către B1, Realitatea, EvZ și Maria”. Maria este Maria Apostol, PR-ul ProTV, care se ocupa pentru Udrea atît de relația cu ProTV și Acasă, cît și de cea cu Mediafax și Ziarul Financiar. Ea avea inclusiv puterea de a scoate articole din Ziarul Financiar.

Ori de cîte ori apărea ceva deranjant legat de Gala Bute, Udrea riposta. Fie printr-un comunicat, fie printr-un articol camuflat.

De pildă, pe 26 aprilie 2012 Udrea transmite ceva pozitiv despre Gala Bute. Breazu retrimite un mail în care scrie: ”Vă rog să folosiți informația din atașament în orice știre despre subiect”. Subiectul era Gala Bute.

Mailul este expediat la Realitatea TV (Sorin Enache), la realitatea.net (Sorin Kosz) și la B1TV (Aura Țițirigă).

Către Evenimentul zilei mesajul este ceva mai apăsat. Lui Vlad Macovei, redactorul șef al EvZ, i se scrie categoric: ”Vlad, avem nevoie de articol pe subiect”.

Existau grade de supunere.

În interiorul redacțiilor, oamenii își făceau și treaba de jurnaliști.

B1TV și Realitatea au organizat chiar dezbateri despre Gala Bute. Fiecare a reacționat după capacitatea de  a rezista.

Uneori, se preiau și elemente despre investigația Gala Bute care nu-i convin ministrului. Se cere ștergerea rapidă. Dar articolele radiate rămîn un timp în memoria netului și oamenii lui Udrea iau foc. ”Dispare cu totul în cîteva ore!”, îl asigură în 16 mai 2012 Sorin Kosz, șeful siteului realitatea.net, pe Tudor Breazu.

Uneori, cenzura se producea pe baza unei relații vesele și amicale.

Pe 16 noiembrie 2011, Tudor Breazu și Maria Apostol planificau apariția Elenei Udrea la emisiunea ”După 20 de ani” de la ProTV. Prin Luminița Kohalmi, o altă consilieră importantă în relația cu presa a lui Udrea, ei stabileau întrebările care urmau să-i fie adresate invitatei.

From: Tudor Breazu
To: Maria Apostol

”S-o sune cineva în 5-10 minute cu întrebările din atașament.

Grazie&Pupi!”.

Trustul Pro pusese la dispoziția Elenei Udrea orice și oricît, conform mailurilor pe care le-a prezentat în detaliu Antena 3 acum cîteva săptămîni.

Uneori, trupa ministrului se adresează deferent: ”Dan, astăzi a apărut articolul de mai jos în telegraph. Îl poți folosi?”. ”OK”. (Breazu către Dan Andronic și răspunsul).

Alteori, iritați, oamenii lui Udrea îi jigneau între ei pe ziariștii ”prieteni”. Ca atunci cînd pe siteul evz.ro apare o fotografie mai sexy cu Elena Udrea. ”Decolteu Udrea în evz! Ce-i cu articolul ăsta?”. ”Niște imbecili”, răspunde un alt consilier.

Desigur. Nu doar Gala Bute era tratată astfel de oamenii Elenei Udrea, ci toate subiectele care o iritau.

Iar strategiile de cenzură și de comunicare se rafinau pe măsură ce trecea timpul.

Pe un subiect politic, Tudor Breazu îi propune Elenei Udrea: ”Elena, ai un text mai vag pentru Evenimentul zilei, îl trimit către Dan ca să intre în ziar?”. Dan este Dan Andronic, mailul său apare în unele dintre distribuțiile informațiilor pro Udrea.

Udrea are însă o idee mai bună și-i răspunde lui Breazu: ”Pare OK, dar cred că trebuie preluat mai bine după un blog unde să fie mult mai detaliat”. Tactica prin care o organizație media tradițională, televiziune sau ziar, să preia un blogger a fost des întîlnită în România ultimilor ani.

Dar cît face să pui articolul tău pe un blog? „Doi bloggeri costă 1.200 de euro, TVA inclus. Bloggeri din cei mari”, transmite Alina Ferseta către Ana Maria Topoliceanu.

Alina și Constantin Ferseta, consilieri în online, apar în mai multe corespondențe cu oamenii Elenei Udrea.

Bloggerii erau împărțiți pe căprării. Subectele politice erau livrate bloggerilor politici. Cele mondene, altora. Și tot așa.

Un caz.

După ce Tudor Breazu le semnalează că în siteul inPolitics a apărut un articol negativ la adresa Olguței Vasilescu, ei discută:

From: Alina Ferseta
To: Constantin Ferseta

”Babe,

Trebuie să dăm știrea asta la 1-2 bloggeri și să scrie un articol despre el. Trebuie să inflameze subiectul și să bage rîca între ei”.

Tudor Breazu intervine și el: ”Trebuie făcută foarte cunoscută, să se vorbească despre faptul că UNPR-ul și Gabi Oprea au fost umiliți”.

Despre costurile acestor campanii vom mai vorbi. Ele se camuflau.

Pe 6 iunie 2011, Maria Apostol participă la o conversație electronică în care dă sfaturi politice, de imagine, dar atrage și atenția cum trebuie camuflate costurile ”astfel încît să nu sară în ochi”.

Maria Apostol le scrie:

”La outdoor e foarte simplu. Sînt 2 execuții:

Elena Udrea apără Bucureștiul.
Votează pentru Legea Capitalei”.

Apoi, ea îi calmează pe consilierii Elenei Udrea  care doreau să tipărească la tipografia MediaPro milioane de broșuri-reviste cu Legea Capitalei, propunerea Elenei Udrea și a PD-L pentru București.

Lucidă, Maria Apostol le amintește că ”sînt 2 milioane de oameni în București, e mult ce vreți să faceți” și să țină seama că ”oricine poate să se uite pe prețul de copertă la o revistă asemănătoare, un ProTV Magazin, și să realizeze cît au costat milioane de broșuri”.

După ce a plecat din ProTV, Maria Apostol a lucrat o perioadă tot ca PR la Antena 3.

Maria Apostol

În acest timp, pe cînd strategii discutau mesajele, banii și ocultarea lor, în subsolul articolelor se derula o altă luptă, cel puțin la fel de dură. Postacii.

Sute de mii de mesaje violente umplu netul, trimise de toate marile partide.

Sînt mostre de discriminare, atacuri la persoană împotriva jurnaliștilor care investigau Gala Bute și la adresa oricărui adversar perceput. Unele mesaje sînt antisemite (vezi cazul Sorin Oprescu) sau discriminatoare la adresa unor grupuri vulnerabile, precum cei săraci sau comunitatea gay.

Pe 14 iunie 2012, la 11:12, Tudor Breazu îi trimite Elenei Udrea costurile campaniei electorale.

Procurorii DNA vor astfel să dovedească faptul că Udrea nu doar că era la curent cu locurile unde mergeau banii proveniți din șpagă, dar chiar ea decidea asupra cheltuielilor și că era una dintre furnizorii fondurilor:

From: Tudor Breazu
To: Elena Udrea

”Elena, ai în atașament tabelul cheltuielilor:

53.732 cheltuieli sediu
23.000 postaci
8.500 salariu Cristi Călugăru”

O zi mai tîrziu, pe 15 iunie 2012, la 8:56 AM:

From: Elena Udrea
To: Tudor Breazu

”Păi tocmai cheltuielile de sediu mă interesează ce reprezintă.

Și postacii pe cît timp i-am plătit și cîți au fost?”.

La 11:45, în aceeași zi, omul de încredere revine cu explicații:

From: Tudor Breazu
To: Elena Udrea

”Elena,

Ai în atașament tabelele cu postacii (per 21.05.2012 – 13.06.2012, 22 de persoane) și cheltuielile sediului așa cum le-ai cerut. Eu am primit ieri 71.000 RON (adică 20.000 euro). 40.000 i-am dat contabilei, 8.500 lui Călugăru, restul cheltuieli sediu + postaci.

În contul partidului  mai sînt 2.000 RON și ar mai trebui achitați din campanie aproape 398.000 RON”.

Moment în care, în fața datoriei de aproape 400.000 de lei, Elena Udrea explodează și-i trimite, în aceeași după-amiază, la 6:08 PM un singur rînd lui Breazu:

From: Elena Udrea
To: Tudor Breazu

”Pentru ce????”.

http://www.tolo.ro/2015/11/10/doi-blogeri-costa-1-200-de-euro-tva-inclus/